Magia poezji





Moim głównym zainteresowaniem jest język polski. Jestem typową humanistką, choć jestem na bio-chemie xD. Bardzo szybko nauczyłam się czytać i od dziecka pochłaniałam książki. Bardzo wcześnie, bo w trzeciej klasie podstawówki napisałam pierwszą piosenkę. Potem pisałam dość często, oczywiście tylko słowa z jakąś wymyśloną muzyką. Wiersze piszę od niedawna bo zaledwie od 1,5 roku. Przez ten czas rozwinęłam się. Ostatnio moje wiersze zajęły drugie miejsce w szkolnym konkursie literackim.  Oto jeden z nich.

Zdarza się

Moja i Twoja dłoń
Są różnej wielkości
Moja jest jasna
Delikatna, czysta i nieskazitelna
Twoja - śniada
Duża, ciepła o twardej skórze

Ale czy choć niebo jest jasne i czyste
A ziemia spękana i brunatna
To czy bez siebie mogą istnieć?

Ty jesteś wysoki
Patrzysz na mnie z góry
Z pięter doświadczenia i dojrzałości
Ja jestem niska
Jeszcze nie dorosłam
Muszę wspinać się na palce by spojrzeć Ci w oczy

Ale czy potężne słońce
Nie dzieli się światłem z księżycem?
Czy księżyc mały i niepozorny nie potrafi zakryć słońca
I odebrać mu całego blasku

Ty jesteś już dorosły
Masz zarost i dokumenty w portfelu
Ja jestem jeszcze młoda
Nie dojrzałam
Jestem bardziej dzieckiem niż kobietą

Ale czy na jabłoni
Nie zdarza się
Żeby obok rozwijających się owoców
Kwitły kwiaty?

Powiem Ci: Zdarza się...

JAK NAPISAĆ WIERSZ?

Cóż, powiem szczerze, poezja to niełatwa sprawa. Najważniejsze to mieć bogate słownictwo i swobodę wyrażania myśli. Z tym można napisać wiersz, opowiiadanie czy cokolwiek innego.
Oto pare wskazówek:
1. Dużo czytaj! Nic tak nie pobudza wyobraźni i nie wzbogaca słownictwa jak czytanie.
2. Ustal, co chcesz przekazać. Zachwyca cię krajobraz w ogrodzie? Przechodzisz zawód miłosny? A może wręcz przeciwnie, miłosne uniesienie? Może porusza cię jakiś temat? Musisz na początku wiedzieć o czym chcesz pisać
3. Spisuj wszystkie myśli. Jeśli już masz temat, oswój się z nim, pozwól mu dojrzeć w twojej duszy, a w momencie kiedy poczujesz wenę wystarczyć będzie, że będziesz miał kartkę i długopis a wszystko przeleje się na papier.
4. Zaszyfruj przekaz. W wierszach chodzi o to, by poprzez ciekawe zestawienie wyrazów przekazać jakąś ideę. Jest różnica między: "Nastaje świt", a "Helios wyrusza w kolejną podróż"
5. Wybieraj tematy bliskie twojemu sercu. Na takie tematy lepiej się pisze, ma się więcej doświadczeń i przemyśleń, którymi można się dzielić.
6. Oddaj wiersz do korekty. Jeśli zdecydujesz się nie pisać do szuflady, to może zostaniesz wielkim poetą? Musisz podzielić się wierszem z kimś kto go obiektywnie i fachowo oceni. Najlepiej umówić się na konsultacje z nauczycielką polskiego.
7. Obserwuj świat i ludzi. Wszystko może być inspiracją. Czy to kwiat, czy żebrak na ulicy. Każda migawka z życia może być początkiem opowieści
8. Interpretuj wiersze. Nic tak nie utrwala wiedzy na temat środków stylistycznych jak analiza wierszy
9. Znajdź miejsce do kontemplacji. Obojętnie czy to będzie twój pokój, czy zakątek w ogrodzie, albo ławeczka w parku. Gdzieś gdzie możesz się wyciszyć i skupić myśli.
10. Nic na siłę. Nie katuj się i nie siedź w pokoju nie wiadomo ile czasu wyrywając kartki z notatnika. Tak nie znajdziesz inspiracji. Pamiętaj, pisanie ma przede wszystkim sprawiać przyjemność :)

Link do mojego bloga z poezją: http://troughthelooookingglass.blogspot.com/

Pozdrawiam ;)



Komentarze

  1. Ten wiersz...on jest genialny! :O
    Naprawdę bardzo mi się spodobał ^^

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Mój przepis na udane wakacje :)

Wyzwanie blogowe dzień trzeci: Mała zmiana

Witajcie